Alex en Jessica naar Azie

Het India gevoel

Eerst wil ik iedereen heel erg bedanken voor de leuke en lieve felicitaties!!! Het was erg bijzonder om mijn verjaardag bij de Taj Mahal te vieren maar het was ook erg fijn om te weten dat er ver weg in Nederland mensen aan je denken op je verjaardag?
Maar goed gisteravond zaten Alex en ik samen op een dakterras te eten (één van onze favoriete bezigheden) en we hadden het erover wat nu ons India gevoel is... Om de één of andere reden kunnen we geen duidelijke beschrijving van ons India gevoel geven omdat de afgelopen weken een hele aparte ervaring is geweest.
Waar we natuurlijk niet omheen konden, was een bezoekje brengen aan de Taj Mahal. We kwamen 's ochtends vroeg aan in Agra en gingen op een dakterras (daar is ie weer) ontbijten. Toen we het dakterras op liepen, stonden we oog in oog met de Taj Mahal en WOW wat is dat een mooi gebouw zeg! Het is heel puur en vredig om te zien en zo schoon! Tja zonsopgang met ‘Taj view' is toch wel één van de beste zonsopgangen die we de afgelopen maanden hebben gehad.
Wat ook een India gevoel gaf, waren alle bazaren. Al die kleine winkeltjes met prachtige sjaals, dekbedovertrekken en prulletjes. Zet daar nog een aantal Indiase vrouwen bij in gekleurde sari's en ja je hebt de prachtige kleuren van India te pakken waar iedereen het altijd over heeft. En het leuke was natuurlijk dat we eindelijk helemaal los konden met shoppen want het einde van de reis was in zicht!
Het aller-leukste van India vonden we toch wel alle dieren ? Zo is het grappig om de straat te delen met de koeien, die echt niet zo heilig eruit zien als ze behoren te zijn. Dan zijn er ook hele gangs van honden die de straat domineren. Op de dakterrassen komen altijd muisjes en eekhoorntjes langs. De eekhoorntjes zijn echte Knabbel en Babbeltjes en ze zijn zoooo schattig! En als je in Rajasthan rondloopt, komt er ineens een kameel voorbij. Maar de meeste tijd hebben we toch we gespendeerd met aapjes kijken ?
Een ander typisch India puntje is de constante drukte overal. Niet te geloven hoeveel mensen in een bus kunnen of in een tuctuc of in een winkel of in een treincoupé en ga zo maar door! Maar goed dat is ook niet zo gek als er ongeveer anderhalf miljard mensen op dit stukje aarde wonen. Dat brengt ook wel mee dat mensen moeten ‘vechten' voor hun inkomen en daar wordt het soms een beetje vervelend. De portemonnee van Alex had bijvoorbeeld al twee keer gestolen geweest als hij deze in zijn kontzak had gedragen. Ook is het overleven als je aan een tuctuc chauffeur vraagt hoeveel het is naar een bestemming en dat dan ineens zes mensen om je heen staan en allemaal tegelijkertijd hun prijzen staan te schreeuwen. Hoe kun je dat begrijpen?!
Maar goed in andere opzichten is India ook heel erg meegevallen. Zo zegt men altijd dat India verschrikkelijk smerig is. Nou dat is het ook maar niet zo erg als dat wij ons hadden voorgesteld. Verder was ons verteld dat er verschrikkelijk veel zwervers zijn in India. Nou Amsterdam heeft er net zo veel. En ons was verteld dat de budgetaccommodatie per definitie slecht zou zijn, ook dit misverstand moet even uit de weg worden geholpen.
Ten slotte was Varanasi een bijzondere ervaring. Het voelt niet zo heilig als dat je zou denken maar het is toch heel bijzonder om bij zonsopgang in een bootje op de Ganges te zitten. Opeens zie je een lijk voorbij drijven en tien meter verderop zitten mensen gewoon te badderen en te mediteren alsof er niks aan de hand is. Dit contrast is voor ons heel moeilijk te begrijpen.
Al met al is India een bijzondere ervaring geweest waar we nog vaak aan terug zullen denken. Tot snel!
Alex en Jessica

roel

en nu een hapje bij de chinees :-)

Dennis K

Ook jullie laatste verhaal was weer gweldig om te lezen! Jullie hebben ontzettend veel gezien en mee gemaakt, echt super.
Morgen komen jullie weer terug in Nederland! Dat is wel wat anders dan India!
Alvast een hele goede vlucht en zie/spreek jullie morgen.

xx

Frank

Goede vlucht!

Annemarie / mam

Dag lieverds, goede reis en zoen mam / An

kathy

Goh wat een belevenis zeg...en wat gaat de tijd toch snel.Morgen alweer terug in het Nederlandse wereldje.

Ik zie jullie morgen....komen we ook gezellie naar Schiphol
Goede reis terug.

Knufssssssss......Kathy.

Marieke D

Ohh dat was alweer jullie laatste verhaal! Heb net een boek over reizen door India gelezen, dus erg leuk om jullie visie er op te horen. - En ben natuurlijk erg benieuwd naar de real-life versie! Goede reis en tot donderdag! xx

Cor

Zo.. het zit er dan bijna weer op. Dit moet wel een apart gevoel geven.. Ik hoop in ieder geval dat jullie alles eruit hebben gehaald! Maar volgens mij zit dat wel snor...

Een goede reis!

Bobby en Lisette

Lieve allebei, wat een geweldige verhalen! En wat onvoorstelbaar.... dat jullie nog steeds op reis zijn en al deze ervaringen opdoen samen! Wij wensen jullie een hele goede reis terug, op dit moment zijn jullie vast al op de terugweg, en veel sterkte met het oppakken van het Nederlandse leven! Dat komt vast helemaal goed, maar eerst maar weer genieten van het 'gewone' leven met lieve familie en vrienden die jullie gaan vertellen dat ze jullie enorm gemist hebben! Wij spreken elkaar snel.... welkom terug!

Tiara Tours