Alex en Jessica naar Azie

WOW Beijing

Beijing is in 1 woord GEWELDIG! Iedereen die nog eens een leuke stedentrip wil maken, ga naar Beijing!

Toen we aankwamen, hebben we wel een aardige cultuurschok gehad, (en die zullen we vast nog wel een aantal keer krijgen) want ons hostel was in een hutong. Hutongs zijn smalle straatjes met kleine huisjes. De grotere hutongs hebben eettentjes en winkeltjes. Als je aan China denkt, zie je zulke straatjes voor je met rode lampionnen, versierde huisjes en kleine chinezen op fietsen. Nou op zon plek zaten wij dus, echt super gaaf! Na onze spullen op de kamer te hebben gegooid, zijn we gaan rondlopen en al snel bleek dat de barstreet van Beijing (een van de velen) bij ons in de buurd was... We zaten dus in het oude centrum met erg veel knusheid en gezelligheid. Dit was dus geen verkeerd begin!

Op zondag zijn we, op de fiets, naar de Verboden Stad, het Plein van de Hemelse Vrede en de Temple of Heaven geweest. Erg bijzonder allemaal, alleen vol van Chinezen. Dus tipje van ons: Ga nooit op een zondag toeristische dingen bezoeken in Bejing want de Chinezen doen dit ook! Wat ons deze dag is opgevallen, is dat Chinezen erg ongeduldig zijn... Veel Chinezen wilden voordringen toen we in de rij stonden bij de Verboden Stad en ze konden ook niet zo goed wachten bij de Temple of Heaven... Ook in het verkeer gaat het er heel anders aan toe. Iedereen rijdt rechts, maar laten tegenliggers op rechts passeren in plaats van op links. Inhalen mag via alle kanten en als het je niet snel genoeg gaat, moet je hard bellen en geirriteerd doen

Tongue out
. Een andere duidelijke regel is, geef nooit ruimte weg want een Chinees neemt hem altijd in! Dus zorg dat je in de rij, op de weg of waar dan ook goed aansluit anders kom je nooit waar je zijn moet.

Maar goed, we zijn uiteraard ook naar de Chinese muur geweest! Tijdens de fietstoer kwamen we toevallig Bobby en Liset tegen en we hebben toen afgesproken om met elkaar naar de muur te gaan. De rest van hun groep had besloten met een tour te gaan maar hier hadden wij allemaal geen zin in. We zijn toen zelf met een bus en een taxi richting de muur gegaan en we zijn op de hele dag maximaal 20 toeristen tegengekomen en geen souvenirs kraamjes!!! Het was een soort verlaten stuk muur waar toeristen eigenlijk niet op mochten maar wij zagen niet in waarom niet dus we zijn daar toch de muur op gegaan. Wat een mooie omgeving hebben we daar gezien! Op het hoogste punt konden we heel ver kijken en heel veel van de muur zien wat een inmens gevoel gaf... Op dit zelfde punt zagen we ook waarom de muur eigenlijk gesloten was, de andere weg naar beneden was een ruine. OEPS... Maarja we moesten naar beneden en dezelfde weg terug is nooit leuk. Dus daar gingen we, klimmend en klauterend (soms op de kont omdat het te stijl was om te lopen) en een aantal uren later stonden we weer beneden, te juichen want we hadden het gehaald. Het was misschien niet het meest verstandige idee maar wel het meest stoere idee en we waren allemaal erg blij dat we via deze weg naar beneden waren gegaan.

Inmiddels zijn we in Chengdu aangekomen. Deze stad staat bekend om haar Panda centrum. Vanochtend zijn we naar dit centrum geweest en hebben we dus reuze panda's gezien!!! Het zijn hele schattige beesten en we hebben hele grappige fimpjes gemaakt...

Een laatste tip: Als op een chinees menu: Fresh duck food staat. Krijg je geen eendeborst ofzo. Je krijgt letterlijk verse eendepoot waarvan je (volgens mij) alleen de vliezen kunt eten. Het smaakt naar niks dus het is geen aanrader haha...

Liefs uit Chengdu

Marieke ( v A)

Potverdorrie wat maken jullie daar een hoop mee! Helemaal leuk!
Is die Fresh duck food niet omhoog komen zwemmen? ;-)
Genietse daar! x

roel

wow, wat een verhalen allemaal
heel anders dan een natte camping in drenthe
dus de chinezen bij de chinees hier zijn niet helemaal kenmerkend voor de chineese mens zoals jullie ze nu leren kennen. wat een cultuurschok he. ga zo door met het opdoen van levenswijsheid
erg leuk allemaal

ciao
Roel

Koen

Klinkt weer goed! :D Keep writing please :)

Tante El

Wat een ervaringen allemaal. En natuurlijk moest Jessica weer niet de normale weg terug.......
Wil je nu soms ook een reuze Panda in je achtertuin???

Liefs en dikke kus en geniet van alles

Martijn Oudshoorn

Wat een verhalen en belevenissen! Echt gaaf!
Ook leuk om de Chinees van een andere kant te bekijken: de ongeduldige Chinees. Meestal ben ik ongeduldig als ik naar de Chinees ga. Ik kruip alleen niet in elk gaatje, haha!

Veel plezier en enjoy!
Gr
Martijn Oudshoorn

Maayke

WOW!!!
Ik zie jullie al helemaal gaan :D

Juul

Schitterend verhaal weer!! Echt super leuk om te lezen! Wat een avontuur!;-)
X

Annemarie

Wat een geweldige reis zeg! En hij is nog maar net begonnen..... Geniet ervan!!! Ik kijk weer uit naar de volgende verhalen :D
x x x

Reinier....

Ik dacht dat ik met de 4-0 tegen celtic iets moois had meegemaakt....maar neeee.......je kan het altijd overtreffen.
Keep on going...........x Reinier

Sarah

Leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven!
Zo te horen hebben jullie het erg fijn!
Veel reisplezier verder!

ilse

Lieve allebei,

Ik liep nog een verhaal achter met lezen!!

Vanavond een oppasavondje, dus ik heb me geinstaleerd achter de pc om van jullie verhalen te genieten!
Moet zeggen dat het erg aanstekelijk klinkt! Ik zal zo mijn backpack inpakken en ook weg gaan. Maar helaas de plicht roept hier gewoon in Nederland! Nu twee weken bezig op me nieuwe baan! Erg wennen, maar ook erg leuk!!!

Veel plezier, ik kijk uit naar de volgende avonturen!!

Kus, vanuit 'never ending' regenachtig nederland!

Ilse xxx

Dennis K

Dit keer iets later met een berichtje, maar ik heb het verhaal weer met plezier gelezen. Als je de Chinese Muur kunt zien met maar 20 toeristen erop mag je er ook wel een beetje moeite voor doen!

Nu zitten jullie lekker in Chengdu bij de panda's, geweldig.....Die moet ik ooit nog een keer gaan bekijken.

Wacht op het volgende avontuur......

Liefs Dennis

Bobby en Lisette

Hi allebei,

Wat leuk om dit allemaal terug te lezen!! Wat zijn we jaloers dat jullie nog heel veel meer mooie, geweldige en onvergetelijke momenten zullen meemaken daar in Azië! Wij zijn net gister terug gekomen... met een warm welkom! Het was even omschakelen in Dubai en nu natuurlijk weer in het raar-maar-waar droge Nederland!

Wij gaan jullie volgen!

Liefs,
Bobby en Lisette

Herwin

Hey,

Leuk om jullie blog te lezen. Hoe is het? Vast helemaal geweldig. China is een mooi land. Tot hoelang blijven jullie in China?

Voor ons zit het er alweer op. Na maandag een dagje Dubai te hebben gehad waren we dinsdag weer in Nederland. Heb de eerste werkdagen er ook alweer op zitten, helaas!

Op naar volgend jaar dan maar hè.

Groeten,
Herwin

PS: wat is jullie e-mail adres? Dan kan ik jullie nog een paar foto's mailen. Heb een paar leuke met jullie erop namelijk.

Tiara Tours