Alex en Jessica naar Azie

Met de trein door Rusland

Het lijkt alweer eeuwen geleden dat we in Moskou op de trein stapten. In werkelijkheid zijn we nu een week van huis. Op het station hebben we een groepje van 5 Nederlandse mensen (Liset, Bobby, Hugo, Herwin en Joost) ontmoet waarmee we tot er met Beijing zullen reizen. Over hen zal dus nog wel gesproken worden in de komende weken aangezien het erg gezellig is met hen :D
Maar dan de treinreis. Terwijl ik dit schrijf zitten we op een terrasje in Ulan Bator en kijken we terug op onze dagen in Rusland.


We proberen onder woorden te brengen waarom we deze treinreis nu al zo speciaal vinden. Een ding is zeker wat we vanochtend heb gezien is met geen pen te beschrijven zo mooi en mysterieus. We stapten om half 5 vanochtend te trein in en iedereen ging direct slapen. Alleen Liset en ik waren nog niet moe genoeg. Wij zijn opgebleven en na een tijdje heb ik Alex wakker gemaakt omdat we het prachtigste uitzicht hadden van de hele treinreis. We reden door de bergen met alleen maar dennenbos en de mist hing onder ons en vanuit het niets kwam ineens het Baikalmeer opzetten. Ik ben er nog steeds vol van! Een van de mooiste zonsopgangen die ik tot nu toe heb gezien in ieder geval :D


Maar dan de treinreis van Moskou naar Irkoetsk. Deze besloeg 88 uur en 5 tijdzones en Alex en ik deelden vanaf de tweede nacht onze coupe met een Russisch gezin. Nou eigenlijk had Alex een bed, Herwin een bed, ik een bed en de moeder van het gezin een bed. Maar schijnbaar hadden ze kamp opgeslagen met het hele gezin in onze coupe want vader, dochter en een ander kind zaten er ook vaak bij.
Het gezin sprak geen woord Engels maar toch zijn we heel wat te weten gekomen over ze en al snel hebben we vele lekkernijen (sommige lekkerder dan andere) mogen proeven en mee mogen drinken (wodka en iets wat er op lijkt). Het was bijzonder om te zien wat zij ontbeten en hoe zij invulling gaven aan het treinleven. Naast ‘het leven met een Russisch gezin' was het ook gewoon heel vreemd om 4 nachten in een trein te slapen en je gewoon dagen niet druk te hoeven maken over wanneer je moest uitstappen. Op begeven moment hadden we het gewoon ook druk met niks doen. Boek lezen, eten, aankleden, kletsen, kinderen bezighouden en het Russische gezin observeren. Dat waren onze hoofdactiviteiten van de dag. En ik denk dat deze eerste treinreis zo bijzonder voelde omdat we met het Russische gezin in een coupe zaten. Zo zie je toch meer van de cultuur als dat je met Nederlanders een coupe deelt.


Zoals gezegd zitten we nu op een terrasje in Mongolie. We zijn hier al drie dagen (eerste momentje met internet)en over een aantal dagen zullen we vertellen wat we hier allemaal hebben meegemaakt. Voor nu alleen nog dat Syberie echt heel gaaf is en een aantal fotos zijn onderweg!

Dikke kus van Jessica en Alex

Reacties

Reacties

roel

misschien kunnen jullie nog even PSV ondersteunen?
:-)

leuk om te lezen, veel plezier

ciao
ROel

uit Barelona

Hai,
Leuk om hier wat van je te lezen en dat jullie het zo heerlijk naar jullie zin hebben. ook hier in Barcelona al veel gezien in twee dagen. de eerste dag leek wel drie dagen te duren, gingen natuurlijk al vroeg onderweg.

Ben echt benieuwd naar jullie foto' s. heb er hier al heel veel gemaakt. maar daar zal het vast nog veel mooier zijn. al moet ik zeggen dat de gebouwen hier ook niet mis zijn hoor.

nou heel veel lieve kusjes van Lianne en mij. xxxx

An * mam

Heerlijk, heerlijk, heerlijk...
Tsjoek, tsjoek, tsjoek...
Lekker blijven genieten!
Zoen An * mam

Juul

Leuk & bijzonder! :)
Geniet!
xJuul

Remco S.

Ben niet echt van de berichtjes achter laten, dus deze is zeldzaam... Hahaha

Leuk jullie verhalen te lezen... 88 uur trein... blijf genieten! het mooiste komt nu nog!
x

Ilse

leuk, leuk, leuk..

En foto's... Jippie!! :) :) :)

Veel plezier nog! Nederland is herfst! Regen!!

XXXX

kaar en fam

Hi lieve allebei,

Super om te lezen dat jullie zo genieten...kan ook niet anders met zoveel moois......
Wij blijven jullie volgen en we zullen zaterdag op mijn 25 bday (24 augutus geheugensteuntje haha) een drankje op jullie nemen...Wodkaatje hahahah

Lieffies heel veel plezier

Kus xxxx wij

Dennis K

Echt onwijs gaaf om jullie verhalen te lezen. Heel veel dingen zijn herkenbaar, vooral het druk hebben met niets doen;)
Samen met een russisch gezin een gedeelte van de reis beleven is super. Wij hebben het één avond gedaan en vonden het wel zwaar ;-)
Jullie zijn pas net onderweg en nu al beleven jullie veel, super super super.

Blijf geniet en vooral verhalen schrijven en foto's maken :)

Liefs Dennis

reinier

Hey,
klinkt allemaal super, hopelijk niet teveel wodka gedronken????? Het baikal meer staat goed op de foto's.
geniet van Mongolie.
groetjes reinier

alianne

Jeetje 88 uur in een trein! poeh!!
(en ik ben heel wat gewend)
Werd je niet gek van het Russische gezin?
Ik las dat er ook kinderen bij waren? ;-)
Of was het vooral genieten van de drank en cultuur?
Ga nu lekker foto's spotten,
Dus lekker blijven schieten en genieten!

Ciao!
Kus

maxime

hallo,

nou leuk om te lezen dat jullie het naar je zin hebben.
hier is het ook erg leuk en ik doe weinig maar ben eigenlijk nog steeds moe weet niet waarvan maar vind het lekker om even nergens aan te denken.
heeeeeeeeel veel plezier verder en ik spreek jullie nog wel een keertje.
ik w8 met smacht op het volgende verhaaltje

xxxx en hvjullie
maxime(K)

Arjan

He mede ger-tent bewoners!
Hoe maakt u het tot zover in Beijing?
Ik heb een super hostel, perfecte ligging en het eten is echt top.
Jullie kunnen mij volgen op:
www.arjandiepeveen.hallothuis.nl

Gr,

Arjan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours